Rust op de werkvloer en grip op onze trams
- March, 2022
- Datahub-as-a-Service
‘De aanleiding voor deze samenwerking was helder: we waren volop bezig met digitalisering. Zo wilden we onder andere meer inzicht in waar onze trams op bepaalde momenten reden. Ook de combinatie waarin twee voertuigen aan elkaar gekoppeld konden worden en het verkrijgen van inzicht in de tramnummers speelde een belangrijke rol.’ Aan het woord is Kees van de Groep, Procesbeheerder Materieel bij trambedrijf Beheer en Onderhoud, onderdeel van de Provincie Utrecht, domein mobiliteit. ‘Tot dan toe kon het bijvoorbeeld gebeuren dat er een melding over een tram kwam, maar dat we niet wisten welk nummer deze tram had. Je kunt je voorstellen dat dit lastig is. Zeker als je weet dat we maar liefst 30 trams hebben rondrijden. Kortom, we hadden behoefte aan grip.’
Mooie samenwerking
‘We werkten inmiddels al een jaar of twee met Flowerbed samen en dat beviel goed. Het bedrijf verzorgde ons bestuurderssysteem al, waardoor trambestuurders gemakkelijk met elkaar konden communiceren’, aldus Kees. ‘En sinds we het innovatieve dashboard van Flowerbed gebruiken loopt het allemaal nóg een stuk soepeler. Als er een storing is dan weten we nu precies waar een voertuig zich bevindt om het probleem op te lossen. Dat kan gaan om een monteur die fysiek op die plaats zijn werk moet doen, maar ook om uitleg richting een bestuurder die bepaalde handelingen uit moet voeren als er zich een storing voordoet. Die handelingen moeten specifiek in een bepaalde volgorde gebeuren; als je dat niet goed doet moet er een reset plaatsvinden. Omdat toevalligerwijs het materieel óók nieuw is, is dat soms nog best wennen voor de bestuurder. Maar doordat we nu over een oneindige schat van actuele data beschikken, is een en ander vaak snel opgelost’, aldus Kees.
Mooie samenwerking
‘We werkten inmiddels al een jaar of twee met Flowerbed samen en dat beviel goed. Het bedrijf verzorgde ons bestuurderssysteem al, waardoor trambestuurders gemakkelijk met elkaar konden communiceren’, aldus Kees. ‘En sinds we het innovatieve dashboard van Flowerbed gebruiken loopt het allemaal nóg een stuk soepeler. Als er een storing is dan weten we nu precies waar een voertuig zich bevindt om het probleem op te lossen. Dat kan gaan om een monteur die fysiek op die plaats zijn werk moet doen, maar ook om uitleg richting een bestuurder die bepaalde handelingen uit moet voeren als er zich een storing voordoet. Die handelingen moeten specifiek in een bepaalde volgorde gebeuren; als je dat niet goed doet moet er een reset plaatsvinden. Omdat toevalligerwijs het materieel óók nieuw is, is dat soms nog best wennen voor de bestuurder. Maar doordat we nu over een oneindige schat van actuele data beschikken, is een en ander vaak snel opgelost’, aldus Kees.