‘We zijn eerst gestart met een assessment, waarbij we met een stofkam door beheer en onderhoud gegaan. Vervolgens hebben we in de zomer van vorig jaar de eerste paar grote stappen gezet om meer betrouwbaarheid en beheersbaarheid te krijgen. Sindsdien bouwen we verder en je ziet de mensen steeds meer plezier krijgen in hun nieuwe werkplek. Alles werkt veel beter, laptops zijn veel betrouwbaarder geworden, en we ontzorgen ze eigenlijk van A tot Z. Het heeft CROW veel gebracht. Nu zijn we op de achtergrond nog bezig om te zorgen dat het op het gebied van cybersecurity helemaal tiptop in orde is, zodat ze aan alle wet- en regelgeving blijven voldoen. Uiteraard kunnen gebruikers gewoon door met hun werk en merken ze dit niet.’ Wat er nog op de planning staat? ‘We voeren de veranderingen geleidelijk door, wat er tot nu toe veranderd is? Kort samengevat is de werkplek betrouwbaarder en als er iets fout gaat is er een partner die voor ze klaar staat en het snel oplost. Daardoor zijn ze productiever. Voor de komende maanden staat er nog het een en ander op de planning: vanaf het begin hebben we ervoor gezorgd dat we veel kunnen managen vanuit de cloud, zoals updates. Alleen nu staan er nog altijd veel systemen lokaal in een data center en zijn ze nog afhankelijk van een traditionele VPN-verbinding. En daar gaan we vanaf; zo goed als alles wordt webbased en overal en altijd veilig toegankelijk vanaf de CROW-werkplek. Dat is de laatste grote shift die we gaan maken’, vervolgt Sander.
‘Er zijn, kijkend naar anderen die ook een dergelijke aanpak overwegen, twee dingen belangrijk. Ten eerste: je hebt de keuze om écht te gaan voor de moderne werkplek die helemaal cloud managed is, waardoor je tijd- en plaatsonafhankelijk kunt werken. Maar, het tweede, de grootste en wijze les is denk ik dat beheerpartijen meer kunnen focussen op de verantwoordelijkheden van de klant. En klanten zouden zich daar meer bewust van moeten zijn, zodat ze kunnen toetsen of hun servicepartner wel zó levert dat je als klant, als opdrachtgever dus, voldoet aan de wet- en regelgeving en bewust bent van de risico’s in jouw omgeving. Zo zijn er bijvoorbeeld specifieke eisen rondom internetveiligheid waar je aan moet voldoen. Het is dan wel fijn dat je IT-partner hiervan op de hoogte is, wees hier dus ook kritisch op richting je managed servicepartner. Is hetgeen zij uitvoeren ook hetgeen waar je aan moet voldoen kijkend naar wet- en regelgeving? Het kan behoorlijk lastig zijn om aan deze regelgeving te voldoen en hoe ga je dit vervolgens implementeren? En dan komt de moderne werkplek in beeld. De rand van het netwerk verdwijnt steeds meer, want je werkt steeds meer vanuit huis of op bezoek bij een klant en via webapplicaties, de bescherming gaat daarom steeds meer naar de bescherming van de werkplek en naar de identiteit van de gebruiker. En dan is het wél fijn dat je een partner hebt die van de hoed en de rand weet’, besluit Sander.