Start maken?
Wat betekent jouw IT-afdeling voor collega’s?

Als je als IT-manager aan collega’s zou vragen hoe je afdeling wordt beoordeeld en gezien, wat zeggen ze dan? Een interessante vraag om eens bij stil te staan. Zeker is dat de rol van IT sterk veranderd is. Waar in het verleden de rol vooral ‘dienstbaar’ was gaat het er tegenwoordig vooral om dat de IT-afdeling een zakelijke katalysator is voor de business. Maar lukt dat ook?
Het toenemend aantal uitdagingen van IT-afdelingen
Er zijn veel nieuwe vraagstukken bijgekomen. Als IT-afdeling moet je antwoord kunnen geven op de vraag met welke technologieën en innovaties de organisatie zich kan onderscheiden van concurrenten. Artificiële Intelligentie (AI) en Machine Learning (ML) zijn bijvoorbeeld vakgebieden die enkele jaren geleden nog niet bestonden, maar wel een bijdrage aan de business kunnen leveren.
Bovendien is er op veel plekken meer vraag om data op een intelligente manier te ontsluiten, door een wildgroei aan data in allerlei systemen is daar vaker behoefte aan. Kennis van systeem- en data-integratie mag in dat geval niet ontbreken. Herkenbaar is waarschijnlijk ook dat collega’s niet altijd in staat zijn om met al die verschillende systemen en applicaties te werken. Je zou hen extra aandacht willen geven, maar de tijd ervoor ontbreekt.
Maar er zijn nog meer uitdagingen: de gebruiker is veeleisender geworden en werkt bovendien vaker hybride. Dat levert niet alleen andere vragen op, maar ook mogelijke cyberrisico’s. Je hebt immers letterlijk minder zicht op datgene wat er op een thuiswerkplek of onderweg gebeurt. Tot slot zijn er IT-afdelingen die niet meer kunnen voldoen aan het groeiende aantal projecten. Vaak met als reden dat de capaciteit ervoor ontbreekt en de juiste persoon niet gevonden kan worden in verband met arbeidskrapte.
Hoe je een zakelijke katalysator wordt
Wat kun je zelf doen om de business te versterken? Allereerst zul je moeten weten wat er op de werkvloer speelt. Dat betekent dat je zelf proactief moet zijn. Bezoek afdelingen, praat met collega's en onderzoek wat ze nodig hebben. Dat is slechts een eerste stap, maar wel een belangrijke. Maar voor een echt waardevolle bijdrage is meer nodig. Je zult ook zelf actief met voorstellen moeten komen over hoe je klant- en bedrijfsprocessen kunt verbeteren. Datgene wat jij weet kan immers een latente behoefte invullen en zorgen voor een eureka-moment: je hebt iets gevonden wat de verwachtingen overtreft.
Samen antwoorden vinden op het toenemende aantal uitdagingen
Na het lezen van deze blog kan de conclusie zijn dat je zelf niet voldoende tijd hiervoor kunt vrijmaken. Maar de vragen van de business gaan gewoon door… Schroom dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen. Onze specialisten zijn als gesprekspartner een verlengstuk van jouw IT-afdeling. Ze hebben elk hun specialiteit in beveiliging, netwerken, cloud- en analyseoplossingen. Hun doelstelling is om jouw team strategisch te helpen bij het bereiken van hun volle potentieel. Ze nemen de volledige verantwoordelijkheid voor het project en staan te popelen om jouw meest uitdagende projecten aan te pakken.