Start maken?
maak kennis met Daan de Wit
.png)
Bijna 5 jaar in dienst bij Flowerbed Engineering, 35 jaar, sportief, een buitenmens en gek op de natuur. Hij heeft onder andere ‘vinyl draaien’ (zoals hij het zelf noemt) en ‘vogels spotten’ als hobby’s. Wie Daan leert kennen zal ervaren dat zijn dagelijkse drive bestaat uit mensen vooruit willen helpen. Hij maakte vijf jaar geleden een opvallende carrièreomslag door voor een toekomst in de IT-sector te kiezen. En dat bleek achteraf een juiste beslissing te zijn.
Waarom koos je voor werken in de IT?
“Het was tijdens de wereldwijde pandemie (corona) dat ik tijd kreeg om meer na te denken. Met een Bachelor of Social Work op zak was ik bekend met het begeleiden van mensen, het oplossen van persoonlijke uitdagingen en het voeren van gesprekken waar empathie en luisteren centraal staan. Maar in die tijd trok het werk mij steeds minder aan, bovendien waren de werkzaamheden onzeker. Ik nam contact op met Johan van Winden en kreeg de kans om bij Flowerbed Engineering aan de slag te gaan. Eerst in een verkooprol, maar al snel bleek dat zijn hart bij iets anders lag: mensen écht helpen door hun technische problemen of vragen op te lossen. Ik wil graag op de werkvloer staan, tussen mensen, dicht bij de vragen die ze hebben. Dat geeft me energie.”
Kun je verklaren wat de mix tussen mens en technologie voor jou speciaal maakt?
“Eigenlijk ben ik altijd al een beetje een gadget-nerd geweest,” zegt Daan met een glimlach. “Als kind hield ik van gamen, ik had al op jonge leeftijd mijn eerste mobiele telefoon en ik ben al jaren groot Apple-fan. Technologie vind ik fantastisch, maar uiteindelijk gaat het mij om wat het betekent voor iemand. De stap naar Support Specialist, binnen de afdeling Managed Services, voelde daarom natuurlijk. Ik wilde meer verdieping, echt klantuitdagingen oplossen, systemen begrijpen en mensen geruststellen. En het mooie is dat, achteraf gezien, mijn opleiding hier verrassend goed bij van pas komt. Elke IT-vraag begint namelijk bij een mens en die mens moet je begrijpen om het probleem op te lossen. Sociale vaardigheden mogen niet onderschat worden. Ook communicatie en door durven vragen spelen daar een belangrijke rol bij.”
Hoe ziet jouw werkdag er eigenlijk uit?
“Vooral divers en zeer afwisselend. Vragen komen op allerlei manieren binnen en worden gelogd in een centraal ticketingsysteem. Veel vragen kan ik eerstelijns oplossen en zo niet dan schakel ik een specialist in. Als Support Specialist ben ik ongeveer één dag per week op kantoor om te helpen met het afhandelen van servicetickets en het beantwoorden van binnenkomende vragen. De overige tijd breng ik vaak door op locatie bij klanten. Het gaat dan bijvoorbeeld om de volledige inrichting van werkplekken en het uitrollen van alles wat nodig is in een vervangingstraject. Ik vind het fantastisch om verantwoordelijkheid te hebben voor het functioneren van werkplekken voor bijvoorbeeld organisaties als Loods 5.”
Wanneer ervaar jij een topdag?
“Het klinkt misschien cliché, maar mijn dag is geslaagd zodra een klant tevreden de deur uitgaat,” is het antwoord van Daan. “Het mooiste moment? Dat is wanneer iemand verbaasd opkijkt omdat alles direct werkt. Bij het uitreiken van een nieuwe laptop kunnen zeggen: ‘Alles staat er al op, u kunt meteen verder.’ Dát geeft zoveel voldoening. Je ziet de opluchting, het vertrouwen. Daar doe ik het voor.”
Welke trends zie je binnen jouw vakgebied
“Interessante vraag,” zegt Daan. “Ik zie dat klanten steeds vaker zelf al dingen uitzoeken voordat ze contact opnemen. Sinds de komst van AI-oplossingen zoals ChatGPT gaan mensen sneller zelf op onderzoek uit en daar is helemaal niets mis mee. Ik gebruik degelijk technologie zelf ook om sneller antwoorden te vinden en er tegelijkertijd van te leren.” Toch blijft één ding voor Daan overeind: “De beller is sneller”, zegt hij. “Aan de telefoon hoor ik de emotie in iemands stem, krijg ik nét wat meer context en kan ik beter bepalen hoe urgent iets is. Een telefoontje versnelt niet alleen de oplossing, het helpt ons ook om nog beter te begrijpen wat er speelt.”


.png)
