Start maken?
Een cyberaanval…wie staat paraat zodat het niet misgaat?

Bij een fysieke calamiteit moet je weten wat je moet doen als het misgaat. Daarom hebben we bijvoorbeeld allemaal brandmelders in ons kantoorpand, en weten we wie de BHV’ers zijn. Bovendien wordt er geoefend. Waarom? Omdat een brand geen tijd geeft om rustig een plan te maken. Ook als een medewerker iets overkomt kan elke seconde bepalend zijn.
En ineens is daar een digitale calamiteit…
Een cyberaanval! En nu? Vaak gaat het bij een digitale calamiteit anders dan bij een fysieke calamiteit, zoals brand, waterschade of een bedrijfsongeval. Het goede nieuws is dat organisaties flink investeren in het 24/7 monitoren van cyberdreigingen, echter vergeten ze soms dat het echte werk pas begint op het moment dat het alarm afgaat.
De illusie van alleen monitoren
Het monitoren gebeurt vaak via een SIEM-oplossing, voluit Security Information and Event Management. Dat is software die logbestanden en gebeurtenissen uit verschillende systemen verzamelt en analyseert om afwijkingen en mogelijke dreigingen te signaleren. Het kan razendsnel meldingen genereren bij verdachte activiteiten, maar net zoals een rookmelder zelf geen brand blust, stopt een SIEM geen cyberaanval. Zonder goed gecoördineerde incident response kost het kostbare minuten, of uren, voordat er actie wordt ondernomen. In cybersecurity kan dat het verschil betekenen tussen een incident en een kostbare ramp.
Een eigen cyberteam paraat hebben staan?
Zie het als het hebben van een eigen cyberbrandweer. Het is uitdagend om een team samen te stellen. Bovendien is het een kostbare optie. Het opzetten van een intern Security Operations Center (SOC) met ervaren specialisten is voor veel organisaties een financiële uitdaging. Cybersecurity-professionals zijn kostbaar; een enkele securityspecialist kost al snel tussen de € 80.000 en € 120.000 per jaar en dat is exclusief nacht- en weekenddiensten. Wil je volledige 24/7-beschikbaarheid van een professioneel cyberteam, dan lopen de kosten snel in de tonnen. Bovendien is het maar de vraag of je de juiste cybersecurityspecialisten kunt vinden: de arbeidsmarkt is krap in de ICT-sector.
Het alternatief, SOC as a Service
Met SOC as a Service krijg je 24/7 bewaking én directe reactie van ervaren securityteams, zonder zelf een compleet beveiligingskorps in dienst te hebben. De kosten zijn over het algemeen per jaar lager dan het hebben van één cybersecurity professional. Dankzij de samenwerking tussen Flowerbed en Arctic Wolf is deze aanpak betaalbaar én schaalbaar, ook voor kleinere organisaties of stichtingen die vaak maar beperkte ICT-budgetten hebben.
Heb je al een interne IT-afdeling die 24/7 monitoring doet? Dan kun je ook alleen de dienst Incident Response afnemen. Vergelijk het met het hebben van een BHV-team dat een brand constateert en direct de brandweer belt voor het zware werk.
Snel opschalen als het heet wordt
Of het nu gaat om enkele meldingen per dag of tientallen per minuut, een externe SOC kan moeiteloos meeschalen zodat dreigingen direct worden onderzocht en aangepakt. Zo houd je grip en controle, ook tijdens een digitale calamiteit.
Kom parate kennis opdoen
Neem plaats aan de Roundtable SOC & Incident Response op 25 september 2025. In een kleinschalige, interactieve setting wissel je ervaringen uit met vakgenoten en leer je van experts van Flowerbed en Arctic Wolf hoe je zowel 24/7 monitoring als Incident Response op topniveau regelt.
Aanmelden? Klik hier
NB: Extra informatie over de Wereldleider in Security Operations & Incident Response kun je lezen in deze blog over onze samenwerking met Arctic Wolf.